.CH

En wat een mooi land is het. Treintjes kruipen langs magistrale bergwanden. Rivieren, watervallen en beekjes banen zich op de meest onverwachte plaatsen een weg tussen rotswanden weide en door bossen. Je kunt hier niet anders dan gezond leven. We wandelen uren per dag en leven op water, brood en vers fruit. Om half tien ‘s avonds rollen we om van een moeheid die we uit ons dagelijks leven niet kennen. En het scheelt dat we geen wifi hebben, geen tv en geen kranten. Het geluid van schapenbellen, een beekje langs het huis en de wind in de boomtoppen is de enige prikkel die we hier hebben.P1090176

Ik wil er ineens wel voor altijd blijven. Ik begrijp heel goed waarom die Zwitsers zo gelukkig zijn. Maar: zou ik een langdurig visum krijgen? Misschien wel niet.
In de speeltuin spreek ik een Nederlandse die in Bern woont. Het kan dus. Haar kinderen spreken Duits, Frans en Engels. Haar man vond hier een goede baan. Dat is dus de sleutel: met een goede opleiding maak je kans op dit paradijs. Ik ben ineens een tikje jaloers op het Zwitserleven. Rijd er even niet rond als toerist maar als buitenstaander.

Mijn opleiding kan mijn sleutel zijn tot talloze rijke westerse landen. Wat als je geen opleiding hebt?

World Refugee Day and the lost generation

Standard

Leave a Reply

