Voor onze ouderen zorgen

In Nederland gebeurt dat natuurlijk ook wel eens. Ouderen die wekenlang dood in hun huis liggen voordat iemand hen vindt. De positie van ouderen en kwetsbaren in Nederland wordt nog wel eens gebruikt als argument om voorzichtig te zijn met het toelaten van vluchtelingen. “We moeten geen nieuwe mensen binnen laten zo lang we niet voor onze eigen ouderen kunnen zorgen”, heet dat. Maar wie zijn ‘we’, vraag ik me hier in CH ineens af. Er is zo’n groot verschil tussen ‘we’ als ‘land’, politieke eenheid, metapositie en ‘we’ als burger, als gezin, als mens. ‘Ik’ zorg in de praktijk namelijk alleen voor mijn eigen kinderen. Zou hier en daar best wat spaarzamer kunnen leven. Op mijn zolder past een hele vluchtelingenfamilie. In mijn logeerkamer een eenzame bejaarde. Een grote pan groentensoep en twee bruine broden per dag en we zouden allen ons dagelijks brood eten zonder eenzaamheid of kou. Maar IK wil dat niet. Natuurlijk. Wat een toestand zou dat zijn zeg.

Waarom neem ik geen vluchteling in huis – filosofisch elftal

Standard

Leave a Reply

